ההבדל בין קניין למנהל קטגוריה

הכל מדיד
יוני 12, 2017
איך יוצרים חזון לארגון
יולי 4, 2017

ההבדל בין קניין למנהל קטגוריה

מקצוע הקניין בארץ סובל מחוסר מודעות גדולה, יש מקומות בודדים המלמדים את המקצוע, במכללות ובאוניברסיטאות בפקולטות לניהול ,נושא הקניינות כמקצוע בכלל לא מוזכר, קיימים סוגים שונים של קורסים בניהול רכש , אך הקשר האמיתי בין ניהול רכש בתאוריה לניהול רכש בעולם הסחר הוא ממש מקרי.

רוב הקניינים בארץ הם כאלו שצמחו בארגון ולרוב התחילו כעוזר/ת קניין או  מזכירת רכש בצורה זו ואו אחרת,

ברשתות הקמעונאיות במקרים רבים צמחו קניינים לתפקיד מתוך הכירותם של המוצרים בחנויות או אצל המתחרים ,ולא מתוך הבנת המקצוע.

בעולם מקצוע הקניין נחשב לבחיר ביותר , ומעבר למעמדו בארגון , כוחו האמיתי בפעילות הסחר של הארגון היא עוצמתית ביותר וברוב המקרים יותר חזקה מהמנכ”ל עצמו,

בעולם הסחר הקמעונאי המילה BUYER היא כמעט תאור של “סגן של אלוהים “

למי שלא יצא להסתובב בעולם עם BUYER בתערוכה או בפגישה אסטרטגית של ספקים מובילים ,לא מבין מה באמת תפקידו וכוחו של הקניין.

תפקיד הקניין מתחלק להרבה אזורי פעילות ,

ננסה לגעת בחלקים מרכזיים של הגדרת התפקיד.

                  1. א.קניין במפעל יצרני , קנייה לשמוש עצמי או לשימוש במוצר ,הקניין במפעל חשיבותו רבה שכן כל מעמסת ניהול  המו”מ עם הספקים מוטלת עליו , וברוב המקרים השפעתו על עלות המכר ואו עלות המוצר היא משמעותית,  בתוך התהליך של חיפוש המוצר לרוב האיפיון עצמו ואפילו רשימת הספקים של המוצר, מוגדר במחלקת הפיתוח ואו היצור. ותפקידו העיקרי של הקניין הוא מו”מ כלכלי כמו גם טיפול בכל הלוגיסטיקה הנילווית למוצר וכמובן הגדרות איכותו,  שאר הפעילות השוטפת יעשה בידי מחלקת הרכש בארגון.        

    הקניין רוכש את המוצר לשמוש המפעל כפריט מתכלה ואו כפריט  תפעולי , ואו לשימוש כרכיב במוצר המיוצר במפעל  והוא מרכיב אחד      מני רבים המרכיבים את המוצר הסופי במפעל.

    אחריותו העיקרית מסתכמת בהבאת המוצר בזמן , באיכות ובמחיר   שהוגדר מראש.

ב. קניין בארגונים שונים שהם לא יצרנים ,  קנייה לשמוש עצמי,

  הקניין בארגון  תפקידו העיקרי בהורדת ההוצאות הקבועות מעבר לכל     פעולותיו בחיפוש מתמיד אחרי מוצרים שהוגדרו בארגון ומוצרים     מתכלים שמשתמשים בהם בארגון ביום יום. הקניין רוכש את המוצרים     באיכות כפי שהוגדרו ע”י ההנהלה ולאחר הקנייה לרוב המוצר אינו     מעניין את הקניין.

ג. קניין במערכת מסחרית קמעונאית, הוא  – מנהל קטגוריה– תפקיד מנהל הקטגוריה שונה במהות מתפקידו של הקניין בארגונים רגילים , כאן הקניין רוכש בכדי למכור ולא בכדי לצרוך,

המוצרים הנרכשים מרכיבים תמהיל מתוך קטגוריה של מוצרים שמהווים את עסוקו של הארגון המסחרי, ההשפעה של הרכבת הקטגוריה בקניית המוצרים היא מהותית ביותר לארגון המסחרי , והיא זו שתקבע את אופייה של הקטגוריה ואו הארגון  כמו גם את הריווחיות ,מיצוב הקטגוריה מבחינת המחירים וכפועל יוצא , את תפיצת הצרכן במותג.

היכולת של מנהל הקטגוריה להשפיע על הצלחת הפעילות המסחרית של הארגון היא מוחלטת , וכל החלטה שגויה בבחירת המוצרים ואו בחירת הספקים משפיעה רבות על מיצוב הארגון והצלחת הקטגוריה בפעילות המסחרית.

בשונה מקניין בארגונים אחרים , כאן , מנהל הקטגוריה רוכש את המוצרים בכדי למכור , ז”א, ההסתכלות של מנהל הקטגוריה היא שונה לחלוטין , בבואו להחליט על ספק מסויים או קבוצת מוצרים , ההשפעה של אחד ממרכיבים אלו היא קריטית לארגון.

חשיבות תפקידו של הקניין – מנהל קטגוריה במקרה זה, היא מכרעת להצלחת הארגון , ומכאן נובעת החשיבות ללימוד המקצוע במוסדות הנכונים.

IsraelUSA